Zdrowe jedzenie

Dieta Montignaca

Michel Montignac, w latach 80 zainteresował się pracami P. A. Cargo, który twierdził, że przygotował odpowiednią dietę do efektywnego leczenia cukrzycy. Monitignc postanowił sprawdzić efekty działania tej diety i dobierając odpowiednie produkty (o niskiej zawartości cukru) w ciągu trzech miesięcy schudł 15 kilogramów. Po tym eksperymencie Montignac odrzucił teorię o wpływie ilości spożywanych kalorii na wagę ciała. Czym więc charakteryzuje się i na jakiej zasadzie działa dieta Montignaca.

Indeks glikemiczny

Na potrzeby diety Montignac przygotował tabelę podzieloną na produkty z niskim i wysokim indeksem glikemicznym. Im wyższy indeks glikemiczny tym bardziej podnosi się poziom glukozy we krwi po spożyciu danego produktu.

Przy stosowaniu diety ważne jest utrzymywanie stałego poziomu glukozy we krwi, czyli spożywanie takich posiłków, które charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym. Takie posiłki dostarczają nam wtedy „dobrych” węglowodanów, które zapobiegają przybieraniu wagi ciała.

Produkty z niskim indeksem glikemicznym:

  • nie oczyszczone zboża, pełnoziarnisty ryż,
  • chude mięso i ryby,
  • niskotłuszczowy nabiał,
  • owoce (brzoskwinie, grejpfruty),
  • warzywa (strączkowe, zielone, pomidory, czosnek).

Produkty z wysokim indeksem glikemicznym:

  • cukier, cukierki, ciasta,
  • ziemniaki, kukurydza, mąka,
  • miód, banany, suszone owoce.

Zasady diety Montignaca

Dietę można podzielić na dwa etapy. Pierwszy polega na przywróceniu normalnej masy ciała, drugi na jej utrzymaniu. Zarówno w pierwszym, jak i drugim etapie diety, ważne jest przestrzeganie jej zasad.

W ciągu dnia spożywamy trzy posiłki o stałych porach – śniadanie, obiad i kolację. Produkty o niskim IG (indeksie glikemicznym) poniżej 35 możemy łączyć z tłuczami, natomiast te powyżej z białkami lub warzywami. Śniadanie powinno być bogate w węglowodany, a na pół godziny przed śniadaniem warto zjeść owoce. Obiad powinien zawierać mieszankę tłuszczów i białek a na kolację (przed godziną 18) jemy węglowodany i białka. Pić najlepiej wodę mineralną nie gazowaną jednak nie w trakcie posiłków, tylko albo przed albo po posiłku.

Efekty stosowania diety Montignaca

Dieta Montignaca nie jest typową dietą odchudzającą i trzeba się uzbroić w cierpliwość jeżeli chodzi o spadek wagi. Rezultaty są raczej rozciągnięte w czasie i ma to swoją dobrą stronę – unikamy efektu jo-jo. Stosując ją możemy zrzucać około 1 – 2 kilogramy w ciągu tygodnia. Nie jest to może wiele, jednak dieta nie należy do restrykcyjnych i nie powoduje uczucia głodu przez co łatwiej wytrwać przy jej stosowaniu.

Podsumowanie diety Montignaca

Dieta Montignaca nie jest typową dietę odchudzającą choć pozwala zrzucić zbędne kilogramy. Jej stosowanie oparte jest o licznie indeksu glikemicznego poszczególnych produktów – ilość glukozy w krwi po spożyciu. Nie liczymy natomiast kalorii, dzięki czemu podczas stosowania tej diety nie towarzyszy nam uczucie głodu. Dieta ma proste zasady, które ułatwiają jej stosowanie.

Mogą ci się spodobać także

1 komentarz

  • Odpowiedz
    Gosia
    25 listopada 2017 at 11:11

    Stosowałam dietę MONTIGNACA ale niestety zupełnie mi nie pomagała… Nie wiem z czego to wynikało być może mój organizm jej zupełnie nie akceptował. Po tym miałam miesiąc przerwy i w końcu przerzuciłam się na dietę dash, tabletki iq green wpływające na metabolizm i łaknienie oraz pierwszy raz chyba w życiu zaczałam biegać. Jak wiadomo początku są trudne jeszcze trudniej to pogodzić gdy pracuje się w trybie zmianowym no ale jak się czegoś bardzo chce to wszystko da się zrobić ! 🙂

  • Odpowiedz

    Przeczytaj poprzedni wpis:
    Dieta bezglutenowa

    Dieta bezglutenowa stosowana jest w leczeniu oraz profilaktyce choroby trzewnej celiakii oraz alergii pokarmowej na gluten. Są to dwa różne...

    Zamknij