Zdrowe jedzenie Zdrowie fizyczne

Dieta przy cukrzycy

Cukrzyca jest to grupa chorób związanych z mocno podwyższonym poziomem cukru we krwi. Przewlekła postać tej choroby wiąże się z niewydolnością oraz uszkodzeniami wielu różnych narządów naszego organizmu. Najbardziej narażone są oczy, nerki, nerwy, serce i naczynia krwionośne. W leczeniu cukrzycy współczesna medycyna kładzie silny nacisk na zapobieganie otyłości, aktywność fizyczną i co równie ważne – odpowiednią, zdrową dietę.

Założenia diety cukrzycowej

Dieta stosowana w terapii cukrzycy jest zbilansowana i z dużym powodzeniem może zostać zastosowana także przez osoby zdrowe. Oczywiście zawsze należy ją bilansować kalorycznie, w odniesieniu do zapotrzebowania dla konkretnego organizmu. Różnie ludzie mają różne potrzeby energetyczne. To zależy od wieku, płci i aktywności fizycznej (sport lub wykonywany zawód). W przypadku wątpliwości najlepiej będzie skonsultować się z lekarzem lub udać się do dietetyka.

Dieta cukrzycowa zakłada przestrzeganie ścisłego harmonogramu żywieniowego. Podstawowa zasada to eliminowanie uczucia głodu, co związane jest ze stabilizacją poziomu cukru we krwi. Dzienne menu powinno być podzielone na pięć posiłków, które rozłożone są równomiernie w ciągu całego dnia. Zazwyczaj są to trzy posiłki główne: śniadanie, obiad, kolacja oraz dwa dodatkowe lunch i podwieczorek. Pierwszy posiłek spożywamy dwie godziny po przebudzeniu, a ostatni dwie godziny przed zaśnięciem. Dania powinny być oparte o wszystkie grupy pokarmowe. Jeść musimy węglowodany – około 60 procent wartości kalorycznej pożywienia, tłuszcze – około 30 procent i białka – około 10 procent.

Węglowodany

Dwa podstawowe cukry – fruktoza i glukoza znajdują się we wszystkich słodzonych produktach, warzywach i owocach. Ich cechą jest bardzo łatwe wchłanianie przez organizm człowieka, co skutkuje gwałtownym podniesieniem poziomu glukozy we krwi. Ten mechanizm jest niezwykle szkodliwy w przypadku cukrzyków oraz osób zagrożonych cukrzycą. Właśnie dlatego w diecie cukrzycowej ogranicza się podaż cukrów prostych i stosuje produkty z cukrami złożonymi. Powszechnym węglowodanem złożonym jest skrobia, która występuje w ziarnach zbóż.

Nawiązując do zasad zdrowego odżywiania podstawą diety powinny być warzywa. Zalecane jest zwłaszcza jedzenie kapusty, kalafiora, ogórków, sałaty, pomidorów, rzodkiewki, papryki, szpinaku i innych warzyw z małą zawartością cukru. Drugą grupę stanowią produkty zbożowe. Najlepiej pełnoziarniste i razowe, które oparte są o węglowodany złożone. Należy jeść makarony gotowane na twardo, kasze, rośliny strączkowe oraz nieoczyszczony ryż.

Białka i tłuszcze

Tłuszcze zwierzęce zwiększają ryzyko miażdżycy, które i bez tego jest u cukrzyków bardzo wysokie. Dlatego lepiej stosować tłuszcze roślinne. Smalec, słonina i masło powinny być na stałe wyeliminowane na rzecz różnych olejów roślinnych. Wiele z nich, jak olej sezamowy, oliwa, olej arachidowy, stanowi doskonały dodatek do sałatki i potraw jedzonych na zimno. Zestawiając menu warto pamiętać, że procentowy udział tłuszczów w diecie (około 30 procent) liczony jest w oparciu o wartość kaloryczną, a nie wagową. Tłuszcze są grupą pokarmową zawierającą w sobie najwięcej kalorii.

Pod kątem wartości odżywczych najlepiej wypada białko zwierzęce. Ze względu na ryzyko miażdżycy należy wybierać jedynie chude mięso i ryby. Zalecane jest odtłuszczone mleko, białe sery, kefiry i jogurty bez cukru. Osoby chore na cukrzycę powinny spożywać białka zgodnie z zaleceniami lekarskimi, ponieważ istnieje możliwość wystąpienia dolegliwości ze strony nerek.

 

Mogą ci się spodobać także

Brak komentarzy

Odpowiedz

Przeczytaj poprzedni wpis:
Zrozum siebie, zrozum drugą stronę

Nie sposób wymienić wszystkie możliwe przyczyny kryzysów w związkach, rozstań i rozwodów. Są one zresztą na ogół bardziej skomplikowane, niż...

Zamknij