Zdrowe jedzenie

Dieta Szwedzka, kopenhaska – trzynastka

W nazwie tej diety skrywa się czas jej stosowania. Dieta to 13 dniowy z góry określony jadłospis, którego należy rygorystycznie przestrzegać. Dzięki temu można średnio zgubić 7 – 20 kg. Niestety wystarczy jedno małe odchylenie i cała dieta może się nie udać. Kurację przeprowadza się przez 13 dni i ani jeden dzień więcej ani mniej.

Codziennie należy wypijać 2 litry płynów. Alkohol każdego rodzaju jest kategorycznie zabroniony, tak samo słodycze. Jeżeli kurację przeprowadziło się dokładnie punkt po punkcie we wszystkim, nie można jej powtórzyć szybciej niż dopiero po pół roku.

Dzień 1 i 8

» śniadanie:
kubek czarnej kawy z kostką cukru
» obiad:
2 jajka na twardo, duży pomidor, szklanka gotowanego szpinaku
» kolacja:
befsztyk wołowy (200 g), 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

Dzień 2 i 9

» śniadanie:
kubek czarnej kawy z kostką cukru
» obiad:
befsztyk wołowy, 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek, świeży owoc np. jabłko
» kolacja:
5 plastrów chudej szynki, 2 szklanki jogurtu naturalnego

Dzień 3 i 10

» śniadanie:
kubek kawy z kostką cukru
» obiad:
szklanka szpinaku, duży pomidor, świeży owoc np. grejpfrut
» kolacja:
2 jajka na twardo, 5 plastrów chudej szynki, 5 liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny

Dzień 4 i 11

» śniadanie:
Kubek czarnej kawy z kostką cukru
» obiad:
2 jajka na twardo, 1/2 kostki twarogu (100g), duża marchewka
» kolacja:
2 szklanki jogurtu naturalnego, pół szklanki kompotu z owoców (gotowany bez cukru, owoce do konsumpcji)

Dzień 5 i 12

» śniadanie:
duża starta marchew z sokiem z cytryny
» obiad:
duża porcja gotowanej chudej ryby np. pstrąg.
» kolacja:
befsztyk wołowy, 5 liści sałaty, 9 różyczek gotowanych brokułów

Dzień 6 i 13

» śniadanie:
kubek czarnej kawy z kostką cukru, grzanka
» obiad:
gotowany, mały kurczak bez skóry, 5 dużych liści sałaty z łyżką oliwy z oliwek i sokiem z cytryny
» kolacja:
2 jajka na twardo, duża marchew

Dzień 7

» śniadanie:
kubek czarnej kawy bez cukru
» obiad:
kawałek gotowanego, chudego mięsa, świeży owoc np. kiwi
» kolacja:
brak kolacji

 

Dieta znana była już w latach 80-tych. Krążyła przepisywana ręcznie jako „dieta kliniki Mayo”. Na przełomie stuleci zaczęła robić furorę w Internecie – lekko zmodyfikowana i pod nową nazwą „dieta kopenhaska” (lansowana jakoby przez rządowy szpital w Kopenhadze).
Niektórzy nazywają ją „trzynastką” (bo trwa trzynaście dni) lub „dietą na poprawę przemiany materii” (bo obiecuje, że na dwa lata przyspieszy przemianę materii).

  • Jeśli po zakończeniu diety wrócisz do dawnych nawyków żywieniowych, stracone kilogramy szybko wrócą! Aby utrzymać wagę, nadal ograniczaj węglowodany złożone (zrezygnuj z nich wieczorem, odstaw białe pieczywo, a ryż, makaron i ziemniaki jadaj w niedużych ilościach).
  • Dieta jest dość monotonna, ale pozwala na małe wariacje w ramach posiłków: jajka możesz jadać nie tylko na twardo, ale i na miękko, albo sadzone na patelni teflonowej. Możesz je także dodać do szpinaku i zapiec. Smak befsztyka i szpinaku urozmaicaj ziołami (dozwolone są wszystkie przyprawy poza solą). Do porannej kawy możesz dodawać cynamon albo kardamon. Rybę możesz upiec z ziołami i cytryną, usmażyć bez tłuszczu, ugotować na parze. Szpinak wolno zastępować brokułami lub szparagami. Aby umilić sobie dietę, wypróbuj nie znane ci, egzotyczne owoce, różne rodzaje chudych wędlin i gatunki sałaty (krucha lodowa, kędzierzawa endywia, gorzkawa czerwona radicchio, drobnoliściasta)
  • Koniecznie wypijaj poranną kawę! Może to być kawa rozpuszczalna lub espresso, byle z kofeiną. Poza tą jedną kawą (z wyjątkiem piątego i siódmego dnia diety) nie pij w ciągu dnia ani kawy, ani czarnej herbaty. Możesz popijać herbatę czerwoną Pu-Erh lub zieloną. Pamiętaj także, aby wypić codziennie co najmniej dwa litry wody mineralnej! To bardzo ważne, woda pomoże ci oczyścić organizm i da uczucie sytości
  • Dieta nie precyzuje, ile sałaty czy brokułów możesz zjeść. Jedz więc tyle, by się nasycić. „Plaster szynki” to około 100 gramów. „Chude ryby” polecane w diecie to na przykład dorsz, pstrąg, sandacz, szczupak, sola. Jeśli chodzi o owoce, dopuszczalne są wszystkie poza bananami. Befsztyk powinien być wołowy, jednak możesz go zastąpić innym mięsem, na przykład schabem, ewentualnie piersią indyczą
  • Dieta kopenhaska to propozycja dla osób, które chcą szybko, dietą niskokaloryczną, zrzucić kilka kilogramów w ciągu niespełna dwóch tygodni. Dostarcza średnio około 500-550 kcal; jest więc dietą bardzo niskokaloryczną, wysokobiałkową (około 30-35 procent energii), wysokotłuszczową (około 40-50 procent energii) i niskowęglowodanową (30-15 procent energii). Pokrywa jedynie około 22 procent dziennego zapotrzebowania na błonnik pokarmowy, około 25 procent na wapń, 20 procent zapotrzebowania na witaminę C. Niedobory dotyczą również innych składników pokarmowych. Wynika z tego, że jest niezbilansowana i może zostać zastosowana jako dieta odchudzająca przez osoby z nadwagą, zdrowe i w ostatnich miesiącach nie stosujące żadnych diet niedoborowych.

Może być potraktowana jako okres wstępny – 13-dniowy – terapii odchudzającej, szczególnie w celu przystosowania się do menu o zredukowanej ilości energii, która jednak po tym okresie powinna być dietą zbilansowaną, jaką od wielu lat propaguje Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie.
dr n. med. Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska
Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie.

Mogą ci się spodobać także

Brak komentarzy

Odpowiedz

Przeczytaj poprzedni wpis:
Dieta śródziemnomorska

Położenie geograficzne Grecji, Włoch, Hiszpanii i południowej Francji w rejonie Morza Śródziemnego, w ciepłym i wilgotnym klimacie, w znaczący sposób...

Zamknij