Zdrowe jedzenie

Dieta wegetariańska

Większość z nas decyduje się na dietę wegetariańską z pobudek światopoglądowych i etycznych. Niechęć do zabijania i empatyczny stosunek do świata zwierząt przekładają się na nasze nawyki żywieniowe. Wegetarianizm wyklucza z diety lub bardzo mocno ogranicza produkty pochodzenia zwierzęcego. W zależności od stylu życia danej osoby, występują większe lub mniejsze obostrzenia w tym zakresie.

Wegetarianie jedzą zboża, rośliny strączkowe, rośliny oleiste, owoce, grzyby czy orzechy. Najbardziej popularna jest dieta semiwegetariańska, która dopuszcza jedzenie ryb i drobiu, a usuwa z menu jedynie czerwone mięso. Najczęściej wegetarianie rezygnują z jedzenia produktów żywnościowych, pochodzących z martwych zwierząt. Nie przeszkadza im jedzenie produktów dostarczanych przez zwierzęta żywe, czyli jaj, mleka czy serów.

Najbardziej ekstremalną postacią wegetarianizmu jest weganizm, który całkowicie eliminuje z pożywienia jakiekolwiek produkty zwierzęce. Niektórzy weganie rezygnują nawet ze spożywania miodu. Są to wybory wyłącznie etyczne. Weganizm dzieli się na różne nurty, wśród których można wyróżnić:

  • witarianizm – wyklucza jedzenie pokarmów poddanych obróbce termicznej, w tej diecie dopuszczalne jest jedzenie wyłącznie świeżych warzyw i owoców, witarianie nie piją herbaty, kawy ani soków, zaspokajając pragnienie jedynie wodą,
  • frutarianizm – ogranicza menu człowieka do owoców, które same spadną z drzewa.

Zalety braku mięsa w pożywieniu

Dieta wegetariańska jest pozbawiona cholesterolu. Spożywanie dużych ilości produktów zbożowych, warzyw i owoców, które są bogate w błonnik, skutkować może zmniejszeniem poziomu cholesterolu we krwi. Ten sposób odżywiania dostarcza organizmowi sporo energii z tłuszczy roślinnych. To wszystko ma znaczenie w profilaktyce chorób miażdżycowych czy choroby niedokrwiennej serca.

Wegetariański sposób odżywiania związany jest z częstym jedzeniem produktów bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminę E, dużym spożyciem produktów bogatych w potas oraz ze znacznie oszczędniejszym używaniem soli kuchennej. Te czynniki zdecydowanie obniżają ciśnienie tętnicze.

Badania medyczne, prowadzone pośród wegetarian udowodniły, że znacznie rzadziej występuje u nich cukrzyca typu II. Ma to związek z jedzeniem produktów o niższym indeksie glikemicznym oraz produktów zawierających błonnik w formie pektyny i celulozy. Przekłada się to na wyrównanie poziomu glukozy i reguluje gospodarkę organizmu. Ten sposób odżywiania zapobiega otyłości i związanym z nią perturbacjom zdrowotnym.

Wady i zagrożenia wegetariańskiego menu

Niestety niewłaściwie stosowana dieta wegetariańska, zwłaszcza w radykalnych odmianach, może prowadzić do niedoborów witamin i innych składników odżywczych. Najczęściej obserwowane są niedobory witaminy B12, której źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego. Braki tej witaminy są bardzo groźne dla dzieci. Ciężarne i karmiące wegetarianki powinny przyjmować tę witaminę w postaci suplementów. Niedobory witaminy B12 powodują zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego.

Równie często występują u wegetarian niedobory witaminy D, które u dzieci prowadzą do zniekształcenia i osłabienia mięśni oraz spadku odporności. Witamina D wpływa na przyswajanie wapna i jej brak prowadzi również do krzywicy. Wegetarianie mają także obniżony poziom witaminy B1, co prowadzić może do niekorzystnych zmian w mięśniach i układzie nerwowym. Zbyt mała podaż B2 objawia się zajadami, zapaleniami języka i chorobami łojotokowymi skóry. Wielu wegetarian cierpi na niedobory żelaza. Pierwiastek ten występuje oczywiście w roślinach, ale żelazo pochodzenia zwierzęcego jest lepiej przyswajalne przez ludzki organizm.

Mogą ci się spodobać także

Brak komentarzy

Odpowiedz

Przeczytaj poprzedni wpis:
Dieta Montignaca

Michel Montignac, w latach 80 zainteresował się pracami P. A. Cargo, który twierdził, że przygotował odpowiednią dietę do efektywnego leczenia...

Zamknij